lördag, april 02, 2011

2005 guyon gevrey-chambertin la justice på hambergs

Födelsedag och hustruns tur att bjuda på middag...! Jag får välja, och Hambergs var det länge sedan jag besökte. Hustruns överkänslighet mot laxfiskar och skaldjur har ju dessvärre begränsat utbudet på en så renodlad fiskrstaurang, men något gott räknar vi ändå med att hitta. Vi börjar kvällen med en film. Dessvärre går det något år mellan gångerna vi tar oss ut på bio tillsammans, men desto roligare när det blir av. The King's Speech infirade alla förväntningar av en intelligent, underhållande och tänkvärd film - dessutom based on a true story och med snygga kläder och miljöer... Gå och se! Vi inleder vår vana trogen med ett glas champagne. På Hambergs är husbubblet Deutz, som levererar alldeles strålande. Bra vin - i föredömliga champagnefluter - gör att humöret blir på topp. Ganska fylligt i stilen med bröd, nötter och tydlig friskhet. Gott! Vi bestämmer oss båda två för att gå rakt på varmrätten, och tar marulk i kalvsky. En ganska rödvinsvänlig anrättning, och jag som tidigare varit helt inställd på vitt slår över till rött. Kanske går det här att få en anständig röd bourgogne? På Hambergs jobbar en skicklig sommelier som rycker ut till undsättning. Efter lite diskussion karafferar han en Gevrey Chambertin La Justice från Antonin Guyon och det goda året 2005. Det sitter som hand i handske; ett underbart vin! Doften är balanserad, ren och varm med dominans av mycket mogna (övermogna) jordgubbar och kryddor. I munnen är fantastiskt fint sammanhållet; nästan sådär att det inte sticker ut något att fästa uppmärksamheten på tycker hustrun, men det är en randanmärkning. Själv hittar jag en hel del spännande saker; torkade jordgubbar, läder/animala toner, sandelträ och ett kryddigt slut... Läckert, och dessutom mycket humant prissatt. Vi jämför lite med den enkla, generiska bourgogne vi drack på Biztron för några veckor sedan. Det här vinet kostade knappt dubbelt så mycket, men som hustrun slog fast med emfas: "Det är mer än dubbelt så bra!" Något av ett understatement... När jag slår i mitt eget register inser jag nu att jag druckit just detta vin för drygt tre år sedan, i december 2007... Jag gillade det redan då, och använda bland annat ord som "sammansatt" att beskriva det. Kul!
Maten är mycket god, rejäl och vällagad som alltid. Trenderna med puréer och duttelidutt har inte nått Hambergs, och det känns ganska befriande. Extremt vinvänlig rätt som gjorde oss mätta och belåtna.


Vi tog in en liten osttallrik för att avsluta vinet och lyckades med gemensamma krafter trycka i oss alltsammans ("Jag ska bara smaka lite..." sade hustrun). Sommelieren erbjöd ett glas Graham´s Malvedos 1999 för att hjälpa till att skölja ned osten - ännu ett fantastiskt gott vin som hustrun förälskade sig särskilt hårt i. Det får nog sättas upp på inköpslistan även om våren inte riktigt känns som portvinstid...


En dubbel espresso, en chokladtryffel och en liten Ragnaud-Sabourin senare strosade vi iväg mot bussen, skönt mätta och väl omhändertagna. Kvalitet, goda råvaror, en diger vinlista med tillgängliga priser, kunnig servis.... Hambergs är verkligen värt ett besök - skönt att få det bekräftat igen!

1 kommentar:

Ulrik sa...

Grattis!